În lumea asta totul a avut un început și orice activitate, obiect, acțiune, profesie a avut un precursor. Astfel că a trebuit să existe un prim om care a fost medic, un prim om matematician, un prim astronaut, un prim om care a pășit pe Lună, un prim om care s-a opus unui regim de persecuție politică, un prim om devenit președinte al unei țări și lista poate fi dezvoltată destul de mult.
În articolul de astăzi vorbim despre primul om devenit actor profesionist. Chiar dacă ne referim la o perioadă din Grecia Antică, cel care a fost creditat cu inventarea meseriei de actor tot profesionist poate fi numit, având în vedere faptul că, deși nu a avut parte de ceremonii fastuoase și premii Oscar, a reușit mai mult decât orice alt actor din istorie.
A inventat o meserie îndrăgită, din care unii câștigă milioane de dolari, și pe care alții o privesc cu admirație, dedicându-și bună parte din timp urmărind filmele cu vedetele lor de cinema favorite.
Așadar, primul om care a interpretat rolul unui alt personaj a fost grecul Thespis. Tot el a inventat teatrul ambulant și un nou stil al vremii în care trăia, odată cu interpretarea mai multor personaje în aceeași opera. În lipsa altor actori, sau până să-i atragă și pe alții în acest joc nou care, de altfel, bucura și amuza publicul, Thespis făcea singur treaba sărind de la un personaj la altul, schimbându-și vocea și purtând măști. Ăsta da talent!
Ar fi fost un lucru inspirat ca statueta de la Oscaruri să fie creată după chipul acestui pionier al artei actoricești. Fiind primul și, până la un moment dat, unicul actor al acelor timpuri, Thespis s-a bucurat de toată aprecierea și toți laurii au mers la el.
Thespis din Icaria (600 î.e.n. – c.501 î.e.n.), actor, dramaturg, scenarist, poet grec se spune că s-ar fi născut în Icaria și conform tradiției antice, a fost primul actor în drama greacă. Considerat adesea și inventatorul tragediei, numele lui Thespis a fost asociat cu cel al primei persoane care a pus în scenă o tragedie (în 534 î.Hr.). Pentru că datele despre această figură istorică nu sunt neapărat generoase, biografii, istoricii și savanții s-au contrazis de multe ori în ceea ce privește fie veridicitatea lui Thespis fie rolul pe care acesta l-a avut în dezvoltarea dramei grecești.
Potrivit filosofului și retorului grec Themistius (secolul al IV-lea d.Hr.), Aristotel spunea că tragedia a fost în întregime corală până când Thespis a introdus prologul și discursurile interne. Dacă da, atunci Thespis a fost primul om care a împletit cântecul coral cu discursurile unui actor, iar dialogul tragic a început atunci când actorul (Thespis) a schimbat cuvinte cu liderul corului (choragus). De asemenea, Thespis a înlocuit și machiajul ditirambic cu măștile confecționate din in, ceva mai rafinate, cu ajutorul cărora delimita personajele care erau jucate de același actor ce nu făcea altceva decât să își schimbe măștile. Tragedia greacă nu a introdus alt actor în piesele de teatru decât după aproximativ 50 de ani, în sec al V-lea, atunci când dramaturgul și actorul Eschil a scris pentru prima dată tragedii dedicate interpretării a doi actori acompaniați de un cor.
După ce militarul și tiranul atenian Pisistratus a ajuns la putere în 560 î.Hr., a instituit multe inovații artistice și culturale, unele dintre acestea referindu-se la dezvoltarea și intensificarea activităților teatrale în Orașul Dionysia.
Se spune că Pisistratus i-ar fi cerut lui Thespis și trupei sale să cânte și să recite la un festival important de teatru inițiat în 534 î.Hr. Thespis a fost de acord și a avut atât de mult succes încât a câștigat premiul I pentru cea mai bună tragedie și, implicit, cea mai bună interpretare.
O altă întâmplare este evocată și de Plutarh, scriitor antic grec, cunoscut în special pentru scrierile sale biografice și filosofice. Așadar, Plutarh menționa că legislatorul și liderul atenian Solon, om în vârstă la acea vreme, și cu propriile reguli de viață a dorit să meargă la una dintre piesele de teatru ale lui Thespis. La finalul spectacolului l-a întrebat pe artist dacă nu-i era rușine să spună atâtea minciuni în fața unui număr atât de însemnat de oameni care veniseră să-l vadă. Thespis, la rândul său, i-a explicat faptul că nu era rău să spui sau să faci asta într-o piesă de teatru, răspuns care nu l-a mulțumit prea tare pe Solon în vreme ce a lovit puternic cu toiagul său în pământ. „Ah”, a zis el, „dacă onorăm și lăudăm o piesă ca aceasta, asta vom și ajunge să trăim, într-o bună zi”. Prin urmare, acest incident ar putea fi trecut la categoria prima critică la adresa unui actor înregistrată vreodată în istorie.
Așadar, avem un prim actor, un prim actor care a interpretat mai multe roluri în aceeași piesă de teatru, un prim inventator al teatrului ambulant, un prim actor câștigător al unui premiu la un festival de teatru, îl avem pe Thespis, care cu siguranță a reprezentat un rol mai mult decât important în istoria universală, atâta vreme Aristotel a scris despre el în Poetica. Și, până la urmă, nu contează dacă a fost sau nu primul actor de pe scenă, Thespis a fost suficient de influent pentru a fi considerat o forță revoluționară în teatrul grecesc antic.
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Thespis-Greek-poet
http://www.ancientathens.org/people/thespis
Jon Voight, un actor de Oscar, un tată de Jolie
Călătoria în spațiu a fost oribilă pentru William Shatner. Actorul din Star Trek a explicat de ce